Hemma från Holland! =D

Då var veckan i Holland över och det har gått så otroligt fort. Men man hann med ganska mycket under veckan i alla fall.

Söndag 20 April:
Åker från Kumla med buss till flygplatsen Nyköping skavsta, Är i Holland/Eindhoven vid fyra på eftermiddagen, och där står man nervös och ska gå till entren, för att möta familjen man ska bo hos. All nervositet och alla spänningar släppte när man väl hade träffat alla, för dom var ju helt normala ;)

Hemma hos familjen blev det lite rundvisning, prata lite och lära känna varandra. Efter det var det faktiskt redan dags för sängen, jag var helt slut!

Måndag 21 April: Jag och Inge ( tjejen jag bodde hos) vaknade upp vid halv 8 för att göra oss i ordning, för att gå till hennes skola, men först var man tvungen att fixa lunchen ( man får ta med egen eftersom skolan inte serverar någon lunch) och sen var det en cykeltur på ca 35 minuter i motvind för att komma till bussen :S jag kan ju säga att det var riktigt kämpigt när man inte var van.

I skolan blev det rundvisning och skojsigt =) sen drog vi iväg på bowling hela gruppen :P Och åt sedan hemma med familjen.

Tisdag 22 April: AMSTERDAM! Vandra omkring i den väldigt fina staden Amsterdam, där vi var på Anne Frank museet, (huset där hon bodde), Amsterdam dungeon ("spökhus"), Madame tousoude (vax kabinett), Red light district (Gata med prostituerade) och så gick vi allmänt omkring och kollade i staden, shoppade och åt pizza :)

Det var väldigt trevligt =)

Onsdag 23 April: Drog vi iväg till en stad som jag aldrig uppfatta vad den hette, men där var vi i alla fall på en rundvandring och fick gå upp i ett kyrktorn, det var fint att se utsikten, men jag vet inte om det var lika kul att gå 270 trappsteg upp och 270 trappsteg ner. (Smal sten och trätrappa)

Eftermiddagen spenderade vi i staden, på terasser och i butiker, sen drog vi hem till Mike, en av holländarna och gjorde pannkakor =) Gott värre =) Kanske en aningen sliskigt med sirap på, men det var bara att gilla läget.

Torsdag 24 April: Spenderade vi hela dagen på Efteling, ett av landets största nöjesfält, men eftersom jag inte är sä värst förtjust i det där med karuseller så var jag väsk-hållare nummer ett ;) Men solen sken hela dagen så jag satt bara och njöt =) Förhoppningsvis fick man lite färg också.

Sen åkte vi till deras skola för att äta 6 rätters middag, Den tog en evighet, först fick man en liten förförätt, (skink mousse) eller rättare sagt 20 min efter vinet hade hällts upp fick man den, sen så dröjde det kanske 20 min, till nästa rätt kom, den riktiga förrätten, som var sallad, och så var det dötid igen, och då trodde man att man skulle få in den riktiga maten, för magen skrek av hunger och det vart inte bättre av att man retade den med en tugga hit och en tugga dit, men då kom förvarmrätten in, pumpasoppa, då blev man nästan irriterad, för man ville ju få riktig mat, efter ytterligare 20 min då så kom äntligen den riktiga maten, kalvstek, rödkål, och "pankaks smulor" Inte det godaste jag ätit, var faktiskt ganska äckligt, vet att man inte ska säga så om mat, men USCH! Men iaf, någorlunda halvmätt fick man sitta och vänta i ytterligare 20 min och så kom det godaste av allt in, efterätten, uppvispad youghurt med bär =D Det var gott! Fast eftersom det var 6 rätters middag fick man sitta och vänta på ytterligare en efterrätt som bestod av en maräng, lite chokladsmul och en klick ägglikör.

Så efter denna middag hade man ganska mycket myror i benen, och man ville bara därifrån, för vi skulle nämligen ut i Tilburg och festa =)

Det var väldigt roligt på puben och så mycket har jag nog aldrig dansat förr :P

Fredag 25 April: Sista dagen man skulle till deras skola, lite halvsorgligt faktiskt, där fick vi göra ett litet test på vad vi lärt oss på det holländska språket, jag klarade provet med en 7:a där 10 var högst, så jag känner mig ganska stolt, utan att ha pluggat. Sen så drog vi ut på lite shopping i Tilburg och jag köpte en jättefin sommarklänning =) Lite nya näspiercingar osv. Sen åkte vi hem till Inge och förfestade där, och mötte upp resten av gänget där, det var kul så länge det varade =) Fast vi åkte hem mycket tidigare än alla andra så det var lite tråkigt, Men men sånt är livet ibland, anledningen var att chaufförens kompis, vart trött och ville hem. Jag kan ju säga att jag var ganska sur på honom. Varför skulle han åka med, när han bara orka va på krogen i en timme typ?!

När vi kom hem var det sängen som väntade, så skönt!

Lördag 26 April: Vaknade ganska sent, och det var så skönt att inte behöva höra någon väckarklocka, men hur som helst så tog vi det lugnt hela dagen, medans de andra var på ett badhus. Vi solade och gjorde chokladbollar istället. =D

På kvällen skulle vi fira att hennes föräldrar hade varit gifta i 25 år, så vi gick ut hela familjen och åt på typ en kina restaurang. trevligt värre var det, middagen var även lite för att det var min sista kväll hos familjen. Även den här blev en utdragen middag, vi satt vid bordet runt 7 och kom därifrån vid halv tolv, så ännu en gång hade man spring i benen.

Vi blev skjutsade till puben där alla andra var, och det var så hemskt mycket folk, så man stod på sin fläck och gungade ihop med resten av folket, det var faktiskt inte så jättekul. Men det var ändå kul att träffas alla sista kvällen,

Klockan 3 blev vi upphämtade och så fort jag la huvet på kudden när ja kom hem så tvärslockna jag.

Söndag 27 April: Vaknade vid 11, ganska pigg och fräsch, och det var bara att pallra sig ner till söndagsfrukosten, det var jättemysigt, har försökt att införa det här i Sverige med min älskling ett bra tag, men han sover ju alltid så länge på söndagar.

Alla mina väskor var packade och klockan halv tolv åkte vi mot flygplatsen, där vart det lite tårar när vi skulle säga hejdå och kramas och pussas på kinden. När familjen Roeksnoer (som jag bodde hos) hade lämnat av mig där, ville jag bara hem till min älskling!

Kom till Sverige runt klockan 6 och han mötte upp mig på kumla buss station runt halv 9, det var så skönt att se honom! Hade saknat honom så otroligt mycket!

Och han verkade ha saknat mig också, för jag fick jättefina blommor när jag kom hem =D

Det var min Holland resa! Och den var hur bra som helst, ångrar inte en sekund att jag gjorde den! Och vill gärna åka dit igen!

Bilder från resan finns på amaandaaaaaa.bilddagboken.se

Ha det bra :D                                                         Jesper <3

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback